STRATEGI MENSTIMULASI PERKEMBANGAN BAHASA ANAK MELALUI METODE BERCERITA

  • Ida Bagus Alit Arta Wiguna Instritut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Asti Ariyanti Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ida Ayu Nyoman Yuni Devi Antari Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Yolandita Yolandita Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Linda Dewi Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Pujiani Pujiani Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: Aspects of child development, Early childhood education, Stimulation

Abstract

Language development is the child's ability to process vocabulary, give opinions, and socialise with others. Language development factors are very important for early childhood because using good and correct language can make it easier for children to communicate with others. The purpose of this study was to determine the extent of children's language development through the storytelling method. The problem that occurs is the lack of children's confidence to communicate and interact with the school environment, as well as a lack of understanding related to knowledge in the field of stimulating children. This research uses a qualitative approach where the results are collected through observation, interviews, observations, and documentation. Where the observation step carried out in this study went directly to the field to make direct observations, observing the process of children's language development by telling stories. The results of the research on children's language development at Paud Kumara Cita developed well by using the storytelling method even though there was one child who still could not communicate well.

References

Agusniatih, A., & Manopa, J. M. (2019). Keterampilan Sosial Anak Usia Dini: Teori dan Metode Pengembangan. EDU Publisher.

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi perkembangan bahasa anak usia dini melalui lagu kreasi minangkabau pada anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73-84.

Ariska, T. (2018). Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Kemampuan Berbahasa Anak di PAUD Sahabat Desa Padang Pelasan Kecamatan Air Periukan Kabupaten Seluma.

Bangsawan, I., Eriani, E., & Devianti, R. (2021). Kegiatan Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Smart Kids Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(1).

Firyati, Y. I., & Haenilah, E. (2016). Story telling meningkatkan perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 2(2).

Heryani, K. H. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 75-94.

Izzati, L., & Yulsyofriend, Y. (2020). Pengaruh metode bercerita dengan boneka tangan terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472–481. https://doi.org/https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/486/431

Makhmudah, S. (2020). Penanaman Nilai Keagamaan Anak Melalui Metode Bercerita. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2).

Munir, M., Yosafianti, V., & S. (2013). Hubungan Antara Pola Asuh Ibu Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Toddler (1-3 Tahun) Di Desa Sambiroto Demak. Jurnal Stikes Telogorejo, 53(9), 1689-1699.

Norhalimah, N., Mahfud, H., & Matsuri, M. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Lisan Melalui Metode Bercerita Pada Anak Kelompok A Tk Aisyiyah 21 Premulung Tahun Ajaran 2013/2014. Kumara Cendekia, 3(2), 81-86.

Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). Penggunaan Gadget sebagai sumber belajar mempengaruhi hasil belajar pada mata kuliah matematika dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 25-36.

Santrock, J. W., Sumiharti, Y., Sinaga, H., Damanik, J., & Chusairi, A. (2002). Life-Span Development (Perkembangan Masa Hidup Jilid 1.). Jakarta: Erlangga : Jakarta.

Sukmawati, S., Astawa, I. M. S., Astini, B. N., & Nurhasanah, N. (2021). Pengaruh Film Animasi Terhadap Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun di Paud Taroto Jaya Dusun Bantu Desa Bantulanteh Sumbawa. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 2(4), 320-325.

Sumaryanti, L. (2017). Peran lingkungan terhadap perkembangan bahasa anak. Muaddib: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(1), 72–89.

Sunnah. (2017). Kemampuan Membaca Huruf Abjad Bagi Anak Usia Dini Bagian dari Perkembangan Bahasa. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(1), 3–18. https://doi.org/https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i1.63

Suparya, I. K. (2020). Pengaruh Metode Bercerita Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 191–201. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i1.2889

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini: Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Prenada Media.

Suryana, D. (2021). Pendidikan anak usia dini teori dan praktik pembelajaran. Prenada Media.

Widaningsih, I. (2019). Strategi dan inovasi pembelajaran bahasa indonesia di era revolusi industri 4.0. Uwais Inspirasi Indonesia.
Published
2023-01-31
How to Cite
Wiguna, I. B. A. A., Ariyanti, A., Antari, I. A. N. Y. D., Yolandita, Y., Dewi, L., & Pujiani, P. (2023). STRATEGI MENSTIMULASI PERKEMBANGAN BAHASA ANAK MELALUI METODE BERCERITA. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 181-192. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/kumarottama.v2i2.839
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.