Penanaman Toleransi pada Anak Usia Dini (Studi Umat Muslim dan Hindu di Kediri Jawa Timur)

  • Asy'ari Asy'ari Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Mayank Putri Sensia Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Ali Mukti UIN Kiai Haji Achmad Siddiq
Keywords: honesty, mutual respect, mutual help

Abstract

Education is important because education can change and also shape a person's personal character. To create a person's character, cultivation is needed from an early age. This article discusses instilling tolerance values ​​in early childhood. There is also the aim of this article, to show the urgency of instilling the value of tolerance from an early age. There are also results from this paper, first, to instill the value of tolerance, influenced by environmental factors and the conditions in which children live; secondly, the importance of awareness and tolerance values ​​must be applied from an early age because character and personality will influence one's social life. There are also values ​​that are instilled from an early age, including; Awareness values ​​must start from honesty, mutual respect, helping each other regardless of social status, the color of their clothes.

References

Amirullah, A., Nurhalimah, N., Wisudiyantie, N. D., & Oktafiani, O. (2024). Penguatan Toleransi Melalui Implementasi Budaya Sekolah Religius: Studi Kasus SDN di Jakarta Timur. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(01), 116–127.
Fachruddin, F. (2006). Agama dan pendidikan demokrasi: pengalaman Muhammadiyah dan Nahdlatul Ulama. Pustaka Alvabet.
Fahmi, M., M Fadli Havera, M. M., & Lia Istifhama, M. E. I. (2021). Beda Agama Hidup Rukun. Bitread Publishing.
Faridah, I. F. (2013). Toleransi antarumat beragama masyarakat perumahan. Komunitas, 5(1).
Hazhari, A., & Sumiyati, U. (2021). Penggunaan Panggung Boneka Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Anak Usia Dini. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan), 10(1), 1–5.
Istiana, Y. (2017). Konsep-konsep dasar pendidikan anak usia dini. DIDAKTIKA: Jurnal Pemikiran Pendidikan, 20(2), 90–98.
Jufri, M., & Mukhlish, M. (2019). Akibat hukum pemisahan hak beragama dengan hak berkepercayaan dalam Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Jurnal Konstitusi, 16(2), 274–295.
Kusumawardhana, I., & Bainus, A. (2018). A Coxian Approach: Mengungkap Hegemoni Agenda “Education For All” Terhadap Negara Berkembang. Global Strategis, 12(2), 53–68.
Nurachadijat, K., & Selvia, M. (2023). Peran Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini dalam Implementasi Kurikulum dan Metode Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 3(2), 57–66.
Parawati, E. D., Nurhidayat, W., & Burhanudin, M. (2021). Manajemen Kerukunan Umat Beragama: Solusi Menuju Harmoni. Guepedia.
Pitaloka, D. L., Dimyati, D., & Purwanta, E. (2021). Peran guru dalam menanamkan nilai toleransi pada anak usia dini di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1696–1705.
Sairin, W. (2002). Kerukunan umat beragama pilar utama kerukunan berbangsa: butir-butir pemikiran. BPK gunung Mulia.
Sari, Y. M. (2016). Pembinaan toleransi dan peduli sosial dalam upaya memantapkan watak kewarganegaraan (civic disposition) siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(1).
Setyorini, W. (2020). Interaksi Sosial Masyarakat Dalam Menjaga Toleransi Antar Umat Beragama (Desa Gumeng Kecamatan Jenawi Kabupaten Karanganyar). Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8(3), 1078–1093.
Sipahutar, E., Lumbantobing, D. P., Gultom, H., & Sitompul, A. S. (2023). Strategi Guru Menumbuhkan Sikap Toleransi Peserta Didik Beda Agama Di SMA Negeri 3 Tarutung. JMPK: Jurnal Manajemen Pendidikan Kristen, 3(1), 28–48.
Sofyan, M., Rohim, F., & Kamaludin, M. (2023). Penerapan Nilai Toleransi Beragama di Lingkungan SMAN 4 Kota Malang. Advances In Social Humanities Research, 1(9), 2001–2011.
Waman, Y., & Dewi, D. A. (2021). Penanaman nilai toleransi dan keberagaman suku bangsa siswa sekolah dasar melalui pendidikan kewarganegaraan. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 60–71.
Warsah, I. (2018). Pendidikan Keluarga Muslim di Tengah Masyarakat Multi-Agama: Antara Sikap Keagamaandan Toleransi (Studi Di Desa Suro Bali Kepahiang-Bengkulu). Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(1), 1–24.
Zaini, Z. (2010). Penguatan Pendidikan Toleransi Sejak Usia Dini (Menanamkan Nilai-nilai Toleransi dalam Pluralisme Beragama pada Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) di Kabupaten Tulungagung Tahun 2010). TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 2(1), 16–30.
Published
2025-01-31
How to Cite
Asy’ari, A., Sensia, M., & Mukti, A. (2025). Penanaman Toleransi pada Anak Usia Dini (Studi Umat Muslim dan Hindu di Kediri Jawa Timur). Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 32-42. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/kumarottama.v4i2.2256
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.