STRATEGI KOMUNIKASI MEDIA MASSA MENGEKSPLORASI PERAN GENERASI Z DAN MILENIAL DALAM MENDORONG PERTUMBUHAN EKONOMI HIJAU
Abstract
The green economy is a form of paradigm shift in society about the importance of a more environmentally friendly future, especially for generation Z and Millennials. Mass media has an influence in presenting information and shaping people's views, especially regarding the green economy. This research will examine how mass media communication strategies explore the role of generation z and millennials in encouraging green economic growth. This research uses a descriptive qualitative method with data collection techniques in the form of non-participant observation, semi-structured interviews, and documentation analysis. The research location is Mataram City Mass Media with a focus on Suara NTB, Lombok Post and Radar Lombok. Informant selection technique with purposive sampling. This research also uses the News Factory Model and Audience Reception Theory approaches. The results showed that newspapers are not the phase for Generation Z and Millennials so that the mass media in encouraging green economic growth news that follows the current generation's social media trends (Instagram, Tiktok, Youtube, Reel, and Podcast) so that it demands conventional mass media to be digital. The results of mass media coverage must be measured for effectiveness to determine the interest of news by this group. So that the challenges regarding the green economy for mass media to news viewers, especially young people, can be minimized through infrastructure.
References
Arum Ardianingsih, F. M. (2021). Edukasi Ekonomi Hijau Dalam Menumbuhkan Semangat “Green Entrepreneurship.” Jurnal ABDIMAS, 2, 1–7. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31941/abdms.v2i0.1931
Budiman, I. F. (2024). Peran Pancasila Sebagai Ideologi Negara Dalam Mewujudkan Indonesia Emas 2045. Cendikia: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(3), 47–54. https://doi.org/https://doi.org/10.572349/cendikia.v2i3.973
Cangara, H. (2014). Perencanaan dan Strategi Komunikasi (Revisi). Rajawali Pers, Jakarta.
Dinas Komunikasi, I. dan S. (2022). Jumlah Lembaga Pers Prov.NTB. Satu Data NTB. https://data.ntbprov.go.id/dataset/data-lembaga-pers-di-provinsi-ntb
Laksana, P. A. S., & Yanti, N. N. S. A. (2023). Efektivitas Media Sosial Dalam Mengomunikasikan Aspirasi Masyarakat Untuk Perbaikan Kinerja Dan Pembangunan Berkelanjutan. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(1), 38–53. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/jsv.v2i1.984
Nandang, H. (2021). Peran Media Dalam Penyelesaian Konflik Sosial. HIKMAH : Jurnal Dakwah Dan Sosial, 1(1), 15–21. ttps://doi.org/https://doi.org/10.29313/hikmah.v1i1.2521
Permana, I. K. (2021). Peran Generasi Z untuk Bela Negara Serta Pemahaman Nilai Pancasila, dalam Berbangsa dan Bernegara. Jurnal Illmu Komunikasi Dan Studi Media, 6(2), 160–167.
Permanda, N., Murdiati, E., & Hamandia, M. R. (2024). Strategi Komunikasi Massa Dispora Sumsel Dalam Menginspirasi Anak Muda Pada Program Podcast Ngopipora. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Sosial Politik, 02(02), 199–214.
Puspa, C. I. S. dkk. (2023). Transformasi Pendidikan Abad 21 dalam Merealisasikan Sumber Daya Manusia Unggul Menuju Indonesia Emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5030
Rinta, Arina Manasikana, D. (2021). Peran Media Massa dan Teknologi dalam Transformasi Keintiman di Indonesia. Calathu: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 7–19. https://doi.org/https://doi.org/10.37715/calathu.v3i1.1895
Rohimi, P., & Saadah, N. (2024). Strategi Komunikasi Kompas Tv Dalam Menyampaikan Berita Agama Secara Akurat. Jurnal An-Nida, 16(2), 71–80.
Santy, Y. J. N. dkk. (2022). Implementasi Pembangunan Ekonomi Hijau Dalam Satu Dasawarsa Terakhir:Sebuah Tinjauan Sistematis. Prosiding Seminar Nasional Universitas Pgri Palangka Raya, 1, 297–309. https://doi.org/https://doi.org/10.54683/puppr.v1i0.31
Sirajul, F. Z. D. (2021). Perubahan Perilaku Komunikasi Generasi Milenial dan Generasi Z di Era Digital. Satwika : Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5(1), 69–87. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/satwika.v5i1.15550
Swani, N. M., Widaswara, R. Y., & Sutama, I. W. (2024). Strategi Dan Tantangan Konvergensi Media Dalam Komunikasi Penyiaran Digital (Studi Kasus Program Mimbar Agama Hindu di TVRI NTB). Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 3(1), 39–49. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/jsv.v3i1.1717
Yanti, K. Y., Juniawan, I. B. H., & Jelantik, S. K. (2023). Komunikasi Penyiaran Pada Program Berita “Nusa Tenggara Barat Hari Ini". Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(2), 194–203. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/jsv.v2i2.1316
Yasa, I. K. W. P. (2023). Strategi Komunikasi Dalam Pengelolaan Dan Penataan Kawasan Wisata Kuta Menjelang MOTOGP. Jurnal Paryataka, 2(1), 128–142.
Yuliandari, N. W. E., & Widaswara, R. Y. (2023). Eksistensi Bentuk Komunikasi Penyiaran Rri Mataram Di Era Digital. Samvada : Jurnal Riset Komunikasi, Media, Dan Public Relation, 2(2), 140–151. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/jsv.v2i2.1312