Peningkatan Jiwa Kewirausahaan Dan Daya Saing UMKM Pada Kelompok Usaha Satya Rahayu

  • I Gede Bayu Wijaya Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • I Gede Wira Suarantika Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • I Made Weda Semaradana Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Wayan Putriani Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ayu Diastini Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
  • Ni Nyoman Suli Asmara Yanti Institut Agama Hindu Negeri Gde Pudja Mataram
Keywords: enterprenuerial spirit, competitivesness, e-commerce

Abstract

Commnity service is a self-empowerment process carried out to provide useful services to the local community. The impact of this pandemic is very big on almost all professions and worker in the creative economy, many employees are laid off, Micro business actors, many community business groups are closed. Fostering an entrepreneurial spirit is important with the aim that all business activities run well and  reduce the risk of the failure of the business. The problem of lack of knowledge related to e-commerce, financial management to low motivation in entrepreneurship which result in low competitiveness, form the problems the service team arranges various activity program that are expected to solve these problems and solution that can be given to service participants. The data analysis technique in this service is a descriptive method by collecting data based on or in the form of words and pictures.

References

Ignatia Martha Hendrat. (2010). Latar Belakang Pendidikan,Pelatihan Dan Jiwa Kewirausahaan Terkait Kinerja Keuangan UMKM Studi Di Sentra Industri Tenun Ikat Kelurahan Bandar Kidul Kecamatan Mojoroto Kota Kediri. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, Volume 10.

Lestari, F. (2013). Pengaruh Jiwa Kewirausahaan dan Kreativitas terhadap Keberhasilan Usaha pada Sentra Industri Rajutan Binong Jati Bandung. Artikel Ilmiah, 14–15.

Liesawan, T. M., & Novita, J. C. (2021). Pemberdayaan Kawasan Rumah Pangan Lestari (KRPL) RW 04, Kelurahan Jemur Wonosari, Kota Surabaya. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 21(1), 43–54. https://doi.org/10.21580/dms.2021.211.8036

Megawati, & Farida, L. (2018). Strategi menumbuhkan jiwa kewirausahaan yang kreatif dan inovatif. Prosiding Seminar Nasional ASBIS, 2(2), 296–302.

Rohma, S., Sya’roni, M., Mufrihah, S., & Arafat, A. T. (2020). Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran Konten Edukasi Islami Untuk Masyarakat Semarang. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(2), 117. https://doi.org/10.21580/dms.2020.202.6712

Sukirman, S. (2017). Jiwa Kewirausahaan dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha melalui Perilaku Kewirausahaan. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 20(1), 117. https://doi.org/10.24914/jeb.v20i1.318

Wijaya, I. G. B. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha. Jambura Economic Education Journal, 3(2), 52–60. http://ejurnal.ung.ac.id/index.php/jej/article/view/10446/3127
Published
2023-05-17
How to Cite
Wijaya, I. G., Suarantika, I. G., Semaradana, I. M., Putriani, N., Diastini, A., & Yanti, N. N. S. A. (2023). Peningkatan Jiwa Kewirausahaan Dan Daya Saing UMKM Pada Kelompok Usaha Satya Rahayu. Dharma Sevanam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1-9. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/sjpkm.v2i1.821
Section
Articles