Fenomena Fear of Missing Out (FoMO) Pasca Hegemoni Media Sosial Digital di Indonesia dalam Perspektif Skizoanalisis Gilles Deleuze
Abstract
This article is a scientific paper in the field of philosophy. The material
object of this article is the phenomenon of fear of missing out (FoMO)
after digital social media hegemony in Indonesia. The formal object is
the schizoanalysis perspective from Gilles Deleuze. The analysis using
philosophical hermeneutic method, it was found that the phenomenon
of fear of missing out (FoMO) has a correlation with the development
of contemporary culture that is supported by the increase of digital
social media users. This phenomenon is a form of anxiety when
comparing oneself with what is owned and experienced by others,
which then encourages each individual to consume everything that is
considered trending to increase their symbolic appreciation of it. From
the perspective of schizoanalysis, this phenomenon is a form of
epistemological madness. There is disconnection between reality and
the orientation of thought that is presented through various symbolic
attributes due to the hegemony of digital social media. This condition
is considered by Deleuze as the foundation of representative truth that
curbs the emergence of change.
References
Akbar, R. S., Aulya, A., Apsari, A., & Sofia, L. (2019). Ketakutan akan kehilangan momen (FoMO) pada remaja kota Samarinda. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 7(2), 38.
Andreas, R., & Arymami, D. (2022). Hasrat Konsumsi Virtual dalam Permainan Daring Mobile Legends: Perspektif Deleuze dan Guattari. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 8(2), 209-242.
Arroisi, J., & Fadlilah, A. R. (2022). Konsep Hasrat Perspektif Deleuze dan Al-Ghazali (Analisis Perbandingan Makna Hasrat dalam Psikologi). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 23(1), 63-83.
Astuti, Y. D. (2015). Dari simulasi realitas sosial hingga hiper-realitas visual: tinjauan komunikasi virtual melalui sosial media di cyberspace. Profetik: Jurnal Komunikasi, 8(2).
Bakker, A., & Zubair, A. C. (2007). Metodologi Penelitian Filsafat. Kanisius: Yogyakarta
Deleuze, G., & Guattari, F. 1972. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Diterjemahkan oleh Robert Hurley, Mark Seem, and Helen R. Lane. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2000). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Diterjemahkan oleh Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Disiatama, Yandhi. (2022). Demi Konten, Sekelompok Remaja Nekat Cegat Truk di Tol Tangerang-Merak. Diakses dari liputan6.com pada 11 Mei 2023 pukul 10.00 WIB.
Deleuze, Gilles. 2004 .The Logic of Sense. Continuum: New York.
Fiqih, Rahmawati. (2023). Fenomena Live TikTok Mandi Lumpur, Nenek Sari Ngaku Dapat Rp9 Juta dan Ogah Jadi Petani Lagi. Diakses dari kompas.tv pada 11 Mei 2023 pukul 10.25 WIB.
Haryanto, Agus Tri. (2023). Jumlah Pengguna Internet RI Tembus 212,9 Juta di Awal Tahun 2023. Diakses pada inet.detik.com pada 10 Mei 2023 pukul 09.00 WIB.
Lechte, J. (2008). Fifty Key Contemporary Thinkers: From Structuralism to Post-humanism (Second). Routledge
Lisianti, S., Hagijanto, A. D., & Malkisedek, M. H. (2020). Kajian Visual Siger dalam Budaya Kontemporer Masyarakat Lampung. Jurnal DKV Adiwarna, 1(16), 11.
Mansur, Ali. (2023). Lagi, Kasus Penipuan Tiket Konser Coldplay, Korban Rugi Ratusan Juta Rupiah. Diakses dari republika.co.id pada 10 Mei 2023 pukul 11.00 WIB.
Munir, M. (2011). Pengaruh filsafat Nietzsche terhadap perkembangan filsafat Barat kontemporer. Jurnal Filsafat, 21(2), 134-146.
Noviansah, Wildan. (2023). Polisi Ungkap Modus Penipuan Tiket Coldplay: Ngaku Punya 'Orang Dalam'. Diakses pada news.detik.com pada 10 Mei 2023 pukul 10.00 WIB.
Piliang, Yasraf Amir. (1998). Sebuah Dunia yang Dilipat. Mizan: Bandung.
Putri, A. I. D., & Halimah, L. (2019). Hubungan FoMO dengan Adiksi Media Sosial pada Mahasiswa Pengguna Instagram di Universitas Islam Bandung. Prosiding Psikologi, 525-532.
Sanjaya, YCA. (2023). Konser Coldplay di Jakarta 15 November 2023: Harga Tiket, Link Pembelian, dan Ketentuannya. Diakses pada kompas.com pada 10 Mei 2023 pukul 09.30.
Suryosumunar, J. A. Z. (2019). Perspektif Gilles Deleuze terhadap Proses Imitasi dalam Masyarakat Konsumeris di Era Revolusi Industri 4.0. WASKITA: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 3(2), 43-58.
Suseno, Franz Magnis. (2007). Berebut Jiwa Bangsa. Kompas Media Nusantara: Jakarta.
Steger, Manfred B. (2005). Globalisasi. Lafadl Pustaka: Jakarta.